Lifestyle week 2 ‘Durven’

Dag 1 Survivallen

Wat zag ik op tegen deze dag. School stuurt 150 meisjes op pad om te gaan survivallen in Valkenswaard. Moeten we hier heel de dag in de modder gaan rollen en in bomen gaan klimmen? Zullen we vies worden? Welke kleren en schoenen moet ik aan? Wat een stress voor deze dag.

Ik had dan toch maar gekozen om een spijkerbroek met sneakers en een hele dikke trui aan te trekken. Mijn rugzak zat vol met flessen water, boterhammen, schone sokken en een ander paar schoenen. Ja, ik was helemaal voorbereid op deze dag. Zowel fysiek als mentaal.

Na 1,5 uur in de bus en trein gezeten te hebben kwamen we eindelijk aan in Valkenswaard. Hier werden we met een busje van Rofra opgehaald. Het busje lag vol met modder en blaadjes waardoor mijn moed al in mijn schoenen zakte.

Aangekomen bij onze eerste bestemming zag ik 2 grote springkussens staan, een grote bal, een tafel bedekt met een groot doek en een evenwichtsplaat. Toen ik dit zag snapte ik er niks meer van. Dit is toch geen survivallen? Ik vond het er wel leuk uitzien, dus ik kreeg er al wat meer zin in.

Toen iedereen er was werden we in vijf groepen verdeeld, ieder groepje moest naar een onderdeel. Wij begonnen bij de kantelwand Wat heb ik hier toch gelachen. Met een groepje van acht meiden moesten we zo vaak mogelijk de wand omduwen. Wij dachten dat we dit wel eventjes deden, maar het was toch zwaarder en moeilijker dan gedacht. Maar na heel de ochtend kou lijden gingen de dikke sjaals en jassen al uit.

Helemaal uitgeput moesten we beginnen aan het tweede onderdeel. Het grote springkussen. Hier moesten we zo vaak mogelijk opklimmen en afspringen. Wat vond ik dit eng. Op het springkussen klimmen lukte nog wel, maar eraf springen… doodeng! Na lang treuzelen boven op het springkussen ben ik er toch een keer afgesprongen. Deze week stond niet voor niets in het thema ‘durven’, dus ik vond wel dat ik even wat lef moest laten zien.

Na dit onderdeel mochten we eindelijk een wat minder intensief onderdeel doen. We moesten aan vijf voorwerpen gaan voelen die onder een doek lagen en raden wat dit was. Wat heb ik hier vieze dingen gevoeld. Een geplette tomaat, een pruik en watjes. Dit onderdeel was wel fijn om eventjes op adem te komen en ook hier hadden we weer een goede teamspirit!

Na onze fantasie te hebben losgelaten bij het voelen moesten we op een evenwichtsplaat gaan staan. Zo snel mogelijk moesten we geblinddoekt op de evenwichtsplaat gaan staan. Ook dit was weer hilarisch.

Als laatste onderdeel moest iemand op een grote bal gaan staan en deze zo verder rollen. We wisten niet hoe we hier aan moesten beginnen, maar uiteindelijk was het toch makkelijker dan we dachten. Natuurlijk hebben we hier een beetje kunnen onderhandelen. De bedoeling was dat je op je knieën naar de overkant ging, maar omdat wij staand naar de overkant gingen kregen wij maarliefst 100 punten in plaats van 10!

Na al deze intensieve opdrachten hadden we toch wel honger gekregen. Een lekker soepje ging er dan ook wel in. Met zijn allen zijn we naar het restaurant van Rofra gegaan en kregen we hier tomatensoep met stokbrood. Eigenlijk lust ik helemaal geen tomatensoep, maar ik had het koud en ik had ontzettende honger dat zelfs tomatensoep er bij mij in ging.

Allemaal weer bijgekomen en op temperatuur gekomen gingen we met de bus onderweg naar het volgende onderdeel.

 Hier aangekomen werd het me toch eventjes te veel. Meters hoge parkoersen waren hier aangelegd, abseilen en gangen onder de grond. Dit is echt niks voor mij dacht ik. Moet ik dit echt gaan doen? Ja hoor, dat moest ik echt gaan doen. En ik mocht zelfs beginnen met het engste onderdeel. Ik moest via een net naar bovenklimmen waar ik aan een touwtje vastgemaakt werd, voor als ik zou vallen ik niet te pletter zou vallen, fijne gedachte.
Boven aangekomen kreeg ik toch echt wel klamme handjes en knikkende knieën. Ik ga dat echt niet doen, ik ga toch niet meters boven de grond over een laddertje lopen? Oh jawel hoor, ik moest er echt aan gaan geloven. Zeurend, kreunend en piekerend begon ik er toch maar echt aan. Aan de overkant aangekomen dacht ik bij mezelf: heb ik me hiervoor zo aangesteld? Uiteindelijk stelde het helemaal niet zo heel veel voor. Dus vol goede moed begon ik aan de volgende delen.

Als volgende onderdeel mocht ik eerst naar bovenklimmen en via een kabelbaan weer terug naar beneden. Dit was heerlijk! Lekker een vrij gevoel. Maar die vrijheid was snel voorbij toen we door krappe gangen, in het donker, onder de grond achter elkaar mochten gaan kruipen. Dit was wel een beetje spannend, maar wat heb ik hier een lol gehad. Uiteindelijk weer uit de gangen gekomen moesten we geblinddoekt een parkoer door het bos gaan lopen. Hilarisch was dit! Als laatste onderdeel moesten we gaan abseilen. Dit heb ik toch helaas moeten afslaan, want dit durfde ik echt niet. Ik had dit al eens eerder gedaan en vond dit verschrikkelijk.

Al bij al heb ik deze dag toch heel goed ervaren. Met alle meiden in mijn groepje heb ik ontzettend veel plezier gehad en iedereen hielp elkaar. Af en toe was het wel een beetje vervelend, omdat het ontzettend koud was en best vermoeiend. Maar door alle goede momenten was ik de kou al snel vergeten.

Dag 2

 Dinsdagavond kregen we te horen waar we woensdag naartoe moesten. Ik kreeg een mailtje dat ik naar Rotterdam moest. Dit vond ik wel leuk, Rotterdam kom ik nooit en het is niet al te ver weg.

Aangekomen in Rotterdam kregen we onze eerste opdracht. Wij moesten opdrachten gaan bedenken voor het groepje dat morgen naar Rotterdam moest. Deze opdrachten moesten wel in het thema ‘durven’ staan.

Onze opdracht:
Wij hebben een hele speurtocht voor de volgende groep bedacht. Beginnend bij het stadhuis. Hier ligt een envelop voor hen klaar die hen verwijst naar het VVV kantoor. Hier kunnen ze een plattegrond vragen en hier ligt ook de volgende envelop voor hen klaar. Ze worden doorverwezen naar het skatepark. Hier moeten ze om een skateboard vragen en kunstjes doen. Onder het skateboard dat ze mogen lenen zit de volgende envelop geplakt. Via deze envelop worden ze naar het grote ziekenhuis geleid. Dit ziekenhuis is net zo hoog als de Euromast in Rotterdam. Hier moeten ze opklimmen en een foto van het uitzicht te maken. Vanuit het ziekenhuis moeten ze naar het Boijmans van Beuningen museum. Hier krijgen ze een envelop bij de balie waar de volgende opdracht opstaat. Vanuit het museum moeten ze naar de Bijenkorf lopen en hier moeten ze samen met de straatmuzikant meezingen. Deze straatmuzikant staat er normaal gezien altijd, maar als hij er niet staat moeten ze zelf liedjes gaan zingen. Daarna zijn ze klaar.

Wij hebben voor deze opdrachten gekozen, omdat wij vonden dat dit paste bij het thema ‘durven’, omdat je hier toch wel lef voor nodig hebt en omdat je zo een groot stuk van Rotterdam ziet. Ze worden overal naartoe geleid waar ze pas te weten komen wat de volgende opdracht is, dus ze moeten er wel heen en zien dus ook een stuk van Rotterdam. Dit is ook leuk voor jongeren om te doen, omdat dit een leuke manier is van een rondleiding door de stad en het niet te moeilijke opdrachten waren. Wat wij willen bereiken bij onze doelgroep is dat ze op een leuke manier Rotterdam zullen ervaren. Dat ze niet alleen maar de toeristische gedeelten van Rotterdam zien, maar ook wat er omheen is.

Wij hebben gekozen om met enveloppen te werken zodat het ook spannend blijft wat precies de opdracht is en ze niet s’ochtends al weten wat ze de rest van de dag moeten doen.

Daarnaast zijn de opdrachten ook wel opdrachten waarbij je lef voor nodig hebt, omdat je een skateboard moet gaan regelen, trucs moet doen en heel hoog op een gebouw moet staan.

Wij vinden dat wij een memorabele dag hebben verzonnen voor het volgende groepje, omdat ze op een spannende manier kennismaken met Rotterdam.

Deze opdracht hebben wij zelf verzonnen. Naast het verzinnen van deze opdracht kregen wij ook nog opdrachten van school. Onze eerste opdracht was om drie mensen te interviewen over het kwaliteit van leven. In het begin was dit wel een beetje eng, maar na de eerste persoon te hebben geïnterviewd ging het heel vlotjes. Het was heel interessant om te horen hoe mensen verschillende gedachten hebben over het kwaliteit van leven.

Als tweede opdracht moesten we een minuut lang in een etalage staan. Wij hebben bij de winkel ‘Only’ in de etalage mogen staan. Dit was ontzettend leuk. Allemaal mensen die voorbij liepen en moesten lachen waardoor wij natuurlijk ook niet meer bijkwamen van het lachen.

Voor de derde opdracht moesten we vijf euro verdienen met straatacts. Bedelen, zingen, dansen, levende piramide etc. Dit was toch iets lastiger en heb ik ook niet zo goed ervaren. Ik vond het niet leuk om voor mensen te moeten zingen of bedelen. Hiermee hebben wij dan ook geen vijf euro kunnen verdienen.

Als laatste opdracht moesten we een ‘Jackass’ stunt nadoen. Dit was ook wel lastig, maar toch wel leuk. Zo zagen wij in een hele drukke straat een bakfiets van een onbekend persoon staan. Hier is iemand in gaan zitten en hebben we foto’s gemaakt. Dit was best spannend, omdat de eigenaar van deze fiets in de buurt kon zijn.

Ik ben tijdens deze dag chagrijnig geweest, ik heb kou geleden, ik heb mijn angsten overwonnen, maar vooral veel gelachen. Ik vond het wel jammer dat we tussendoor nog veel opdrachten van school kregen, waardoor we het allemaal een beetje veel vonden en aan het einde van de dag helemaal gebroken waren. Maar al bij al was het een geslaagde dag!

Dag 3 Amersfoort

 Vandaag werden we helemaal naar Amersfoort gestuurd. Hier zag ik wel tegenop, wat is dit een eind vanuit Tilburg zeg. Eerst naar ’s Hertogenbogsch, naar Utrecht en dan pas naar Amersfoort. De dag begon dus al niet helemaal lekker, maar toen ik eenmaal in Amersfoort was begon ik toch met goede moed…. Totdat we de opdrachten te horen kregen.

Als eerste moesten we in het station kerstliedjes gaan zingen met een eigen dansje erbij en hiermee vijf euro verdienen. Ten eerste hadden we dit gisteren ook al moeten doen, dus was het niet heel origineel meer en ten tweede liep er helemaal niemand op het station rond waardoor het dus bijna onmogelijk was om vijf euro te verdienen. Wij hebben hier dus ook geen vijf euro mee verdiend, maar we hebben wel ontzettend gelachen. We hebben ons goed belachelijk gemaakt.

Daarna moesten we bij de Albert Heijn een winkelwagentje vol boodschappen laden en dan bij de kassa komen en zeggen dat je geen geld hebt. Dit vond ik wel een beetje asociaal om te doen, dus ik vond dit ook echt geen leuke opdracht. Maar wat moet gebeuren, moet gebeuren. Alle moed bij elkaar geraapt hebben we een winkelwagentje vol met frisdrank en chips geladen en bij de kassa aangekomen gezegd dat we geen geld hadden. Ook hier moesten we toch ook wel hard lachen en de cassiere snapte er niks van.

Vervolgens als laatste opdracht moesten wij een winkeltje gaan zoeken waar we schmink moesten kopen en ons schminken als poezen, clowns en wolven. Ik ben allergisch voor deze soort schmink, dus ik heb dit moeten afslaan. Ik heb wel in de winkel waar we schmink moesten kopen even wat gekke maskers op mogen zetten en ben daarmee op de foto gegaan met de verkoopster. Daarna zijn we rond gaan lopen door de stad geschminkt als poes, wolf, clown, vlinder en circusdirecteur. Iedereen staarde ons aan en moesten flink lachen. We moesten dan ook met voorbijgangers op de foto en dit wilde iedereen met veel plezier doen.

Als laatste stuurde school ons natuurlijk ook nog opdrachten. We moesten een voorwerp vijf keer gaan ruilen met voorbijgangers. Dit ging heel gemakkelijk. Iedereen wilde wel iets kleins ruilen.


De tweede en laatste opdracht was om het hoogste punt van Amersfoort op te zoeken en hier naar boven te klimmen. Helaas was het hoogste gebouw van Amersfoort gesloten dus hebben wij een ander gebouw opgezocht en hier een foto van het uitzicht gemaakt.

Ook vandaag heb ik weer veel gelachen met een groepje, maar ik vond het geen memorabele dag. We hebben bijna niks van Amersfoort zelf gezien en ik vond de opdrachten niet echt leuk. Het was wel een exiting day in the city, want de opdrachten waren best wel spannend en hier was ook best wel wat lef voor nodig.

Al bij al vond ik deze tweede lifestyle week best leuk. Het was alleen jammer dat we continue buiten moesten zijn en het zo koud en nat was. Maar door alle rare en spannende opdrachten die we moesten doen heb ik toch veel plezier gehad deze week.

  1. Een reactie plaatsen

Geef een reactie

