No impact week

De ‘no impact week’ was een opdracht voor school. Deze week moesten wij zo duurzaam mogelijk leren leven. Dit betekende dus minder energie gebruiken, biologisch eten en bewust zijn van wat je gebruikt/ verbruikt.
Hieronder mijn ervaringen tijdens de ‘no impact week’.

Opdracht 1: biologisch eten
De eerste dag kregen we als opdracht om bij te houden wat we nou precies allemaal op een dag eten en drinken en om eens een keer biologisch te gaan eten.
Ik heb niet helemaal precies bijgehouden wat ik nou op een dag eet, wel kwam ik tot de conclusie dat ik te ongezond eet.
Daarnaast ben ik wel een biologische maaltijd gaan samenstellen samen met mijn klasgenootje Eline. Wij hebben via http://www.albertheijn.nl een biologisch recept opgezocht wat ons wel lekker leek. Hierbij stonden precies de ingrediënten die we nodig hadden. Dus wij zijn naar de Albert Heijn gegaan. Eerst hebben we nog al het oud glas wat bij ons thuis lag meegenomen om dit te scheiden in de glasbakken. Vervolgens zijn we boodschappen gaan doen. Met een grote boodschappentas (in plaats van een plastic tas bij de Albert Heijn mee te nemen) gingen we de winkel in. Hier hebben we allemaal biologische producten gekocht om ons gerecht te kunnen bereiden.

no impact week 2

Terug thuis aangekomen zijn we begonnen met koken. Eerst alle verse groenten gesneden om het vervolgens te bakken en er een gerecht van te maken. Wij hadden er eigenlijk niet zo heel veel vertrouwen in dat het ging smaken, maar het was uiteindelijk echt hartstikke lekker. We hadden ook veel te veel gemaakt, maar in plaats van dit weg te gooien hebben we er twee dagen van gegeten.
no impact week 3
Door dit een keer uit te proberen heeft dit me zeker wel overtuigd om dit vaker te doen, omdat het ook leuk is om nieuwe recepten te ontdekken en het dus ook nog eens gezond is.

Opdracht 2: energie besparen
De opdracht was om de verwarming wat lager te zetten en mezelf wat dikker aan te kleden. Dit was iets lastiger, omdat ik best wel een ‘koukleun’ ben, maar ik heb het wel gedaan. Omdat ik enkelglas heb in mijn kamer heb ik een extra verwarming in mijn kamer gezet, maar die verbruikt ontzettend veel. Deze heb ik weggedaan. Ik kan er makkelijk zonder mee, maar het is gewoon wat extra luxe. Ik heb dus gewoon een extra trui aangetrokken en nog een deken over me heen getrokken als ik ging slapen. Dit heb ik heel de week volgehouden en de verwarming komt ook niet meer terug in mijn kamer.

Opdracht 3: maximaal 5 minuten douchen
De opdracht voor vandaag was om in maximaal 5 minuten te douchen. Dus dat betekend kookwekker naast de douche en zo snel mogelijk douchen. Dit was toch iets moeilijker. Aangezien ik altijd een heel ritueel heb onder de douche: shampoo, crèmespoeling, scrub etc. Maar ik heb het de tweede keer toch gehaald. De eerste keer heb ik het niet binnen 5 minuten gehaald, maar de tweede keer wel. Eigenlijk is 5 minuten douchen nog redelijk lang, maar door al dat getreuzel onder de douche wordt het al gauw 15 minuten. Mijn voornemen is dus ook om korter te gaan douchen.

Opdracht 4: nog meer energie besparen
De laatste opdracht was om via andere manieren nog meer energie te besparen. Dit heb ik op verschillende manieren gedaan.
Ten eerste heb ik mijn haren na het douchen op een natuurlijke manier laten drogen, in plaats van met de föhn. De eerste keer vond ik dit heel moeilijk, omdat mijn haren toch anders opdrogen zonder föhn, maar de tweede keer vond ik het al niet meer moeilijk. Ik wil dit ook blijven volhouden. Natuurlijk als ik na het douchen ergens naartoe moet dan föhn ik mijn haren wel een beetje. Niet meer tot het helemaal droog is, maar dat het niet meer te nat is.
Ten tweede doe ik voortaan lichten uit in ruimtes waar ik niet ben. Omdat ik in een studentenhuis woon waar ik een huur betaal waarbij alles is inbegrepen keek ik helemaal niet naar hoeveel lichten eraan stonden etc. Deze week heb ik dat wel gedaan. In de badkamer liet ik altijd het licht aanstaan, maar die doe ik nu voortaan netjes uit. Ook de lichten in mijn kamer gaan uit als ik ga koken etc.
Daarnaast liet ik ook altijd al mijn oplaadsnoeren in het stopcontact zitten wanneer dit niet nodig was. De oplaadsnoer van mijn camera, telefoon en laptop. Deze gaan er voortaal elke keer uit wanneer de apparaten zijn opgeladen.
Ook deed ik mijn laptop of tv nooit helemaal uit als ik ermee klaar was. Deze gingen altijd op ‘standby’. Nu gaan ze dus wel voortaan helemaal uit als ik ermee klaar ben.

Daarnaast heb ik ook nog wat dingetjes zelf ondernomen zonder opdracht. Zo heb ik voortaan mijn lunch die ik meenam naar school in een broodtrommel gedaan in plaats van in plastic zakjes. Ook doe ik nu een week met een plastic flesje (om water in te doen), in plaats van dat ik elke dag een nieuw flesje water koop. Dit bevalt me eigenlijk wel prima, dus dit ga ik wel volhouden.
no impact week 4

Al bij al heeft de ‘no impact week’ een goede invloed bij mij achtergelaten. Ik ben veel bewuster geworden van hoe ik mijn steentje kan bijdragen, en dat wil ik ook graag doen.

  1. Een reactie plaatsen

Geef een reactie

